2014/03/16

Jeszcze raz o logo PCK

Jakiś czas temu zostały ogłoszone wyniki konkursu na logo Powiatowego Centrum Kultury w Strzelcach Opolskich, w którym brałem udział (zresztą bez specjalnych oczekiwań). Zwycięski znak przedstawia motyw okien (ram?), które prawdopodobnie mają symbolizować otwarcie się na różne dziedziny kultury i sztuki (moja interpretacja):

 
Zwycięskie logo PCK, projekt: Żaneta Ciastoń

Werdyktu nie krytykuję, choć znak mi się nie podoba. Nie przemawia przeze mnie żal (bo już dawno musiałbym targnąć się na swoje życie), po prostu powyższe logo ma się nijak do współczesnych trendów dobrego projektowania - gradient, literki w Arialu itd. Niektórzy zauważają podobieństwo do dawnego logo Microsoft Office (to akurat, moim zdaniem, zbyt daleko idący zarzut). W tym poście chciałem jednak zwrócić uwagę na inne konsekwencje wyboru jury konkursu. Otóż powstała nowa strona internetowa strzeleckiej placówki, w określonej stylistyce (całkiem niezłej) i nijak nie umiem pogodzić jej z widniejącym w górnym rogu nowym znakiem. Nie owijając w bawełnę - jedno z drugim nie ma żadnego związku, nie lepi się i wygląda dziwacznie. Tu przypomina mi się scena z serialu "Alternatywy 4", gdy mieszkańcy klatki schodowej są zobowiązani do zawieszania zielonych zasłon, a brązowy materiał na oknie zbuntowanej mieszkanki zostaje skomentowany przez zarządcę, że wygląda jak "gówno w lesie". 

Strona internetowa PCK w Strzelcach Opolskich

Z ciekawości wkleiłem w miejsce obecnego znaku swoje logo. Nie po to, by udowodnić jego wyższość. Mam jedynie wrażenie, że po prostu lepiej się komponuje z układem i stylem strony. Co ciekawe, jej projekt powstawał przed ogłoszeniem wyników na logo, więc jury powinno wziąć pod uwagę kwestię jej relacji ze znakiem. 

 Strona PCK z moim logo

Przy okazji przypomniał mi się darmowy projekt identyfikacji dla polskich bibliotek, stworzony w ramach akcji STGU. Co prawda PCK to szeroka instytucja, nie tylko biblioteka, jednak ów design śmiało mógłby być wykorzystany w tym przypadku. Wymaga on jednak odwagi (sic!) władz podmiotów - pewnie dlatego w Polsce nie zrobił furory. "Kierunek: biblioteka" to świeży, konsekwentny i zwyczajnie dobry system. Poniżej przykład strony internetowej ze znakiem zaprojektowanym przy współpracy z STGU:

Strona PCK + kierunek: biblioteka

Reasumując (i przypominając) - nie żalę się, bo mój znak nie wygrał konkursu. Być może nawet jest słabym projektem. Jednak ubolewam nad krótkowzrocznością, brakiem polotu, odwagi, spójności tych, którzy odpowiadają za edukację kulturalną w moim rodzinnym mieście. Ludzi, niezależnie od wieku, należy przyzwyczajać do dobrej estetyki (czy po prostu do "estetyki"). Cóż jednak się dziwić, gdy przykłady z góry są wbrew temu wszystkiemu, o czym piszę - zupełnie różne znaki ministerstw, brak koherentności w identyfikacji wizualnej polskich miast (także tych największych) itd.

Źródła:
Kierunek: biblioteka: http://stgu.pl/kierunek-biblioteka/
Strona PCK: http://centrum-kultury.eu/?lang=pl
Mój projekt: http://www.behance.net/gallery/Logo-for-County-Cultural-Center-in-Strzelce-Op-%28PL%29/14651777

1 komentarz:

marszu pisze...

Zgadzam się z Pańską oceną w 100%. Osobiście uważam, że projekt jest beznadziejny, mi bardzo mocno kojarzy się z officem.